[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Låt oss ta tag i de stora trafikproblemen

Roslagspartiet har intervjuat två tidigare kommunalråd, Björn Molin och Stefan Cronberg, och frågat  hur de ser på den kaotiska trafiksituationen i Åkersberga.

Bakgrunden är att alla Österåkersbor, som måste ta sig genom tunneln morgon och kväll, upplever en trafikinfarkt. Än värre är det för de boende i Margretelund med omnejd, som drabbas dubbelt upp. Det börjar på morgonen, då de skall ut på 276:an från Söralidsvägen.

Stefan Cronberg (SC)

– Den trafikmätning som gjordes förra hösten visade att 1 740 bilar från Söralidsvägen passerade korsningen vid  276:an mellan 06:00 – 09:00. Från 276:an norrifrån passerade under samma tidsintervall ytterligare 1.700 bilar, säger SC. Det ger en trafikmängd på omkring 3.500 fordon. Under tre timmar!

Björn Molin (BM)

– När kommunen 1995 antog planen för Luffarbacken intill trafikplatsen 276/Söralidsvägen, reserverade sig ett stort antal politiker, inklusive hela moderatgruppen, anförd av nuvarande kommunalrådet Ingela Gardner Sundström. Moderaterna protesterade då mot att den sista gröna lungan i Åkersberga försvann, samt hävdade att exploateringen skulle omöjliggöra en modern, rationell trafikplats, fortsätter BM.

– Nu bebyggs Luffarbacken med punkthus, men inte nog med det. Nu planerar man dessutom för ett framtida kontorshus i samma område,  konstaterar SC. Då ökar trycket med ytterligare minst 150 bilar. Vart tog den gröna lungan vägen?

-Häromåret började man bebygga Björkhaga med 150 hus. Nu är kommunen i färd med att ta ytterligare en plan i Margretelund – Bergsätra Västra, med 60 bostäder. Ledande politiker vill också bygga 300-400 hus/lgh i Östra Margretelund, tillägger BM. Trafikkaoset kommer därmed att bli outhärdligt.

Den logiska konsekvensen.

De två förra kommunstyrelseordförandena, Molin och Cronberg, anser att kommunen omedelbart måste ta upp diskussioner med PEAB (som bygger på Luffarbacken) och säkerställa att den yta som idag reserverats för ett framtida kontorsbygge, istället användes för en godtagbar lösning vid trafikplatsen. Detta har Vägverket också framfört till kommunen utan resultat. Nu måste något hända, innan all vettig trafiklösning blir omöjlig att genomföra.

karta

Större karta .

Lyssna på debatt i fullmäktige [/vc_column_text][TS_VCSC_HTML5_Audio audio_mp3_local=”194″ audio_theme=”minimum” audio_bar_only=”true”][/vc_column][/vc_row]